Kopie návrhu ranní kaše (1)

3. lekce


Teoretická část - Jak osladit ranní kaše zdravě


1. Jak osladit ranní kaše zdravě

Proč je vhodné omezit rychlé cukry ve výživě a zdravé varianty slazení.

3. Fermentace a její benefity na naše zdraví

Proč fermentovat a v čem tkví velké kouzlo fermentace.

 


2. Čím zdobit ranní kaše

Tipy na zdravé zdobení kaší a kde na nás může číhat nebezpečí.

4. Jak na fermentovanou kaši - přehled ke stažení

Vytvořila jsem pro tebe stručný postup, jak na noční kaše a jejich nejrůznější kombinace.

fermentovaná kaše1


Praktická část - Připravujeme nevařené kaše

Jak na fermentované kaše

Příprava kaše fermentované přes noc aneb kaše do skleničky, kterou můžeš vzít kamkoliv s sebou.

Jak uvařit kaši bez vaření

Když si zapomene kaši před spaním připravit a honí nás čas, zachrání nás vroucí voda.

Další recepty na fermentované noční kaše

Noční mandlová kaše s lesním ovocem

25g ovesných jemně mletých vloček, 25g pohankových vloček, špetka soli, 15 kapek vanilkového extraktu, 100g mandlového mléka, dle chuti lžička medu, lesní ovoce, plátky mandlí na ozdobu

Vločky, sůl, vanilku zalijeme mandlovým mlékem, dosladíme medem. Necháme přes noc pod víčkem na lince fermentovat. Zdobíme čerstvým nebo rozmraženým ovocným pyré a mandličkami.

Pozn.: Tento recept je ve video návodu viz. Jak připravit fermentované kaše

2.Noční Mandlová kaše s lesním ovocem

Noční jablečná kaše

50g ovesných vloček, 2 lžíce chia semínek, 1/2 nahrubo nastrouhaného jablíčka, 1/2 lžičky skořice, špetka soli, 100ml mléka (živočišné/rostlinné), hrst nasekaných vlašských ořechů, hrst rozinek

Vločky, skořici zalijeme mlékem, přidáme nastrouhané jablko, rozinky a celé pečlivě promícháme. Přiklopíme víčkem a necháme do rána na kuchyňské lince odpočinout. Druhý den stačí dozdobit kousky jablek, ořechy, popř. dosladíme medem či jiným sladidlem. 

1.Noční jablečná kaše

Pohanková noční kaše

50g pohanky lámanky, 1 banán, 1 lžíce kakaa (karobu), 100g mandlového mléka, 1 lžíce javorového sirupu, dozdobíme chia, nasekanou čokoládou a lyofilizovaným ovocem

3.Noční pohanková kaše

Pohanku namočíme přes noc v mléce. Druhý den rozmixujeme s polovinou banánu. Nazdobíme pokrájenou druhou polovinou banánu, chia a nasekanou čokoládou a ovocem.

Fermentovaná kaše v jogurtu

25g ovesných vloček, 25g quinoových vloček, 80g bílého jogurtu, hrstička goji, 1 lžička konopného semínka, hrstička moruše, ovoce a konopná semínka na zdobení

Vše kromě ovoce promícháme ve sklenici. Pokud máme jogurt příliš hustý, naředíme trochou mléka nebo vody. Necháme na lince přes noc fermentovat. Ráno zdobíme ovocem a konopnými semínky.

IMG_20210718_083602

Fermentovaná supergreens kaše

25g uvařené quinoy, 25g jemně mletých vloček, 1/2 avokáda, 1 lžička zeleného ječmene, 1-2 lžíce namletých mandlí, 1/2 banánu na oslazení

Avokádo rozmixujeme s banánem a zeleným ječmenem na hladké zelený krém, přimícháme uvařenou quinou, oříšky a necháme fermentovat. Druhý den dozdobíme plátky banánu a granátovým jablíčkem.

IMG_20220113_083900 (1)

Další recepty na kaše bez vaření (natotata kaše)

Suroviny v receptech odpovídají jedné dospělé porci!

Semínková natotata kaše

1/2 skleničky jemně mletých ovesných vloček, 1 lžička tahini pasty, 1 lžíce arašídového másla, 1 lžíce namletých lněných semínek, malá hrst slunečnicových semínek a loupaných konopných semínek, zdobíme dle sezóny

Všechny ingredience si připravíme do misky a promícháme. Zalijeme 1 skleničkou vroucí vody. Přiklopíme pokličkou a necháme cca 10 minut odstát. Poté dozdobíme dle chuti čerstvým ovocem, oříšky, čokoládou či sirupem.

Pozn.: Tento recept najdeš jako video návod viz. Jak připravit kaši bez vaření.  

Maková natotata kaše

50g jemně mletých ječným vloček, 1 lžíce mletého máku, 1 lžíce švestkových povidel, špetka soli, 1/2 lžičky ghí, 1/2 lžičky perníkového koření, čerstvé švestky nebo ovoce dle sezóny a plátky mandlí

Ječné vločky si nameleme nadrobno, přidáme lžíci mletého máku, povidla, sůl, ghí a koření. Zalijeme 100ml vroucí vody, pečlivě promícháme, přikryjeme pokličkou a necháme 10 minut odpočinout. Kaši si nazdobíme ovocem, mákem a mandličkami.

Banánová natotata kaše

25g pohankových vloček, 25g ovesných vloček, špetka soli, 1 lžíce ghí (másla), 1 lžíce opražených a nasekaných lískových oříšků, 1 banán, 1/2 lžičky skořice

Do misky si odvážíme vločky, sůl, skořici. Přidáme půlku banánu a rozmačkáme s vločkami. Zalijeme dvojnásobkem vroucí vody. Zakryjeme pokličkou a necháme 10 minut odpočinout. Mezi tím si na pánvi orestujeme lískové oříšky, které tím zbavíme slupky. Poté na 1 lžíci ghí osmažíme druhou polovinu banánu rozkrojeného podélně. Banánem a oříšky kaši dochutíme a dozdobíme. Pro velké mlsaly lze dochutit ještě medem, nebo posypat čokoládou. 

Jahodová chia natotata kaše

50g vloček (např. 25g quinoa + 25g ovesné), 1 lžíce chia semínek, 10g medu, hrst lyofilizovaných jahod, 150ml horké vody (mléka), 1 lžíce ghí, jahody a konopné semínko na ozdobení

Vločky promícháme s chia, sušenými jahodami a lžičkou ghí. Zalijeme vodou nebo mlékem a promícháme. Zakryjeme pokličkou a necháme 10 minut odpočinout. Pak přidáme med a dozdobíme čerstvými nebo sušenými jahodami a konopným semínkem.

Pozn: Můžeme na závěr zjemnit šlehačkou nebo kysanou smetanou. 

 

Kokosovo-mangová kaše

50g jemně mletých ovesných vloček, větší hrst sušeného manga, 1 lžíce strouhaného kokosu, lze přidat i kokosové plátky, 150ml kokosového mléka, 1 lžička kokosového oleje, 1 lžíce javorového sirupu, 3 pekany

Sušené mango si pokrájíme na menší kousky dáme do misky společně s kokosem, vločkami, olejem. V kastrůlku dáme vařit kokosové mléko, který pak směs zalijeme a necháme pod pokličkou odpočinout. Kaši pak dozdobíme nasekanými pekanovými ořechy a dosladíme javorovým sirupem.

IMG_20190911_081641
Maková natotata kaše
IMG_20220217_093308
IMG_20220216_091451 (1)
IMG_20220220_084557 (1)


Materiály ke stažení

Zde mám pro tebe přehled některých běžných i exotických druhů ovoce s jejich výživovými zajímavostmi. 
Tady si můžeš stáhnout ukázku zajímavých obrázků, které můžeš se svými dětmi tvořit a hrát si při zdobení ranní kaší. 


Pokud máš k lekci nebo receptu otázku, chceš se pochlubit svým úspěchem, neváhej nám o tom dát vědět do FB skupiny. 🙂