Tereza Bicanová

Dejte ovoci a zelenině zelenou!

Symboly léta jsou nejen prázdniny, dovolená, slunce, voda, ale hlavně dostatek čerstvého ovoce a zeleniny. Právě toto období je čas, kdy i lidé, kteří běžně ovoce či zeleninu nekonzumují, se nechají zlákat čerstvostí a dostupností těchto plodů. Není se čemu divit, vždyť v tomto období si můžeme dopřát pro náš organismus blahodárnosti nejrůznějších lokálních, sezónních a čerstvých plodů nabytých vitamíny, minerály a enzymy doslova k prasknutí.

Zelenina základ jídelníčku

V minulosti byla zelenina pro naše předky základem jídelníčku a maso se objevovalo na talíři jen zřídka pro zpestření či jako příloha. Dnes je tomu naopak, přestože je to právě zelenina, na jejímž zdravotním přínosu se shodují všichni odborníci na výživu. Je také základním pilířem mnoha výživových směrů /vegetariánství, veganství, vitariánství, frutariánství, makrobiotiky a dalších/. WHO doporučuje konzumovat 5 porcí ovoce a zeleniny denně, přičemž zelenina by měla nad ovocem převažovat. Jednou porcí se myslí jeden plod, např. 1 jablko nebo 1 hrnek nakrájené zeleniny. Zelenina jako jedna z mála složek našeho jídla má zásadotvorný charakter, tj. udržuje pH našeho vnitřního prostředí. Lidé, kteří jedí málo zeleniny jsou často deficitní v množství minerálů, zvláště pak vápníku a hořčíku, kteří slouží primárně právě k vyrovnávání pH. Takoví lidé často pociťují únavu, podráždění, mají křeče, hrozí jim osteoporóza, kazí se jim zuby atd.

Pozitivní vliv na naše zdraví

Konzumace ovoce a zeleniny sebou přináší mnohá pozitiva v podobě antioxidantů a vlákniny. Antioxidanty pomáhají ničit v našem těle volné radikály, jinými slovy chrání nás proti degenerativním a chronickými nemocemi a zpomalují stárnutí. Vláknina je pro nás životně důležitá. Rozpustná vláknina podporuje peristaltiku střev, nerozpustná vláknina naopak střeva čistí, ale hlavně je zdrojem obživy pro bakterie osídlující náš střevní trakt. Téma lidského mikrobiomu nabírá na důležitosti, protože mnohé nemoci začínají právě ve střevech. Složení našeho mikrobiomu významně ovlivňuje také naše emoce. Průměrný Čech běžně zkonzumuje pouhých 11g vlákniny za den. Doporučovaná hodnota WHO je mnohem vyšší, 30-35g na den.

Střídejte kuchyňské úpravy

Nerozpustná vláknina má jedno velké úskalí. Brání vstřebávání některých živin. Například mrkev má tak odolnou buněčnou stěnu, že ani náš trávicí trakt ji nerozloží, tudíž se nedostaneme k některým vitamínům a minerálům uloženým v těchto buněčných obalech. Proto je někdy lepší zeleninu lehce tepelně upravit, např. v páře, restovat, blanšírovat nebo někteří nadšenci letního grilování vše hodí na gril :-). Tepelnou úpravou se naruší pevná vazba těchto buněk a my, přestože ztratíme tepelnou některé vitamíny, zase získáme navíc přístup k jinak těžce dostupným minerálům. Když už se tu bavíme o mrkvi, tak třeba vitamínu A vstřebáme až o 25% více z mrkve vařené než ze syrové.

Mňam, sladké ovoce

Sladké a šťavnaté ovoce je symbolem léta, přináší osvěžení a uvolnění. Mnozí z nás ho milují. Ovoce je doslova vitamínovou bombou. Naše tělo si umí uložit některé vitamíny do zásoby, proto bychom měli konzumovat letní a následně podzimní úrodu ovoce plnými doušky. Kromě vitamínů a vlákniny, o které již byla řeč, jsou ovocné plody plné barev. Věděli jste, že ovocné plody s oranžovou a tmavožlutou dužinou (meruňky, mango) obsahují pigment zvaný betakaroten, což je rostlinná forma vitamínu A, která pomáhá ke krásně opálené pleti. Konzumace ovoce má také jedno velké ALE. Přestože je ovoce chápáno jako symbol zdraví, je nutné si uvědomit, že obsahuje cukr. V dnešní době se téměř neprodávají ovocné plody, které by nebyly šlechtěné, a proto se také není čemu divit, že dnešní ovoce je 3x větší než bylo původně a také 3x sladší. Z tohoto důvodu již není nutné, ovocné dezerty, koláče, zmrzliny ještě dále přislazovat. Nepřebíjejte chuť ovoce vysokými dávkami cukru!!!

Jak se nejúčinněji zchladit

Zapomeňte na klimatizaci. Nejvíce vás v parných letních dnech ochladí právě čerstvé ovoce a zelenina. Pijte zeleninové a ovocné šťávy, připravte si smoothies, nakrájejte studený meloun, namixujte si raw polévky, umíchejte lehké saláty, pijte vodu ochucenou citrónem a mátou, vyrobte si domácí ovocnou zmrzlinu. Vnitřní ochlazení organismu je mnohem účinnější.

Černý Petr v podobě pesticidů

Aby vám konzumace ovoce a zeleniny přinesla co nejvíce zdraví prospěšných látek, sáhněte nejprve po úrodě z vaší zahrádky a neodmítejte košík jahod od souseda. Pokud jste nuceni nakupovat v supermarketu, dejte přednost biokvalitě. Tyto produkty obsahují 50 až 200 x méně zbytkových pesticidů než konvenčně pěstovaná zelenina a ovoce a zároveň mají o 10 – 50% více látek s antioxidačními účinky. Současně tak vyjádříte svou podporu v rámci udržitelného hospodaření s půdou a zajistíte tak větší biodiverzitu v přírodě. Pokud kupujete konvenční ovoce a zeleninu, vždy ji pečlivě umyjte teplou vodou a kartáčkem, pokud je to možné vždy ji oloupejte, zbavíte se až 30% nejrůznějších chemických látek. Pohodové léto všem! Zdroj: Radost ze zdravých dětí – Strnadelová, Zerzán, BioAbecedář – Zemanová, Jídlo jako jed, jídlo jako lék.

Další moje články o výživě najdete na mém blogu