Tereza Bicanová

Jak na správnou výživu dětí od 1 roku

S prvními příkrmy si mnoho maminek hlídá kvalitní stravu pro své miminko. Nechtějí nic zanedbat. Chtějí svému děťátku dát opravdu jen to nejlepší.  Postupně, jak si dítě zvyká na zeleninu, ovoce, maso, začíná v jednom roce jeho jídelníček už vypadat jako ten dospělácký. Z počátku maminky vaří pro celou rodinu a miminku odeberou dříve než celý pokrm dochutí solí, popř. pálivým kořením. Nakonec to ale pomalu přechází k tomu, že dítě jí klasickou stravu dospělých. Maminky si oddechnou, že už je to věčné vyváření extra jídel za nimy. Je to ale správné? Pojďme se společně podívat, jak na správnou výživu dětí.

Co je ještě v pořádku a co už je na roční dítko moc.

Pokud celé rodině vaříme z přirozených potravin, které by měly tvořit základ našeho jídelníčku, pak asi není moc co řešit. Když tedy vaříte ze zeleniny, obilovin, luštěnin, kvalitního masa a zařazujete ovoce, vytvoříte jídla, která současně odpovídají také výživě dětí. Vše je v pořádku. Je skvělé, když dítko vidí, že jí stejné jídlo jako vy. Učí se totiž nápodobouPokud ale hodně solíte, kořeníte, opravdu se vyplatí dítěti odebrat dříve a teprve poté celý pokrm dochutit pro ostatní. V případě, že používáte polotovary, tak už to v pořádku není a do výživy dětí takové produkty nepatří. Většina polotovarů totiž obsahuje kromě vysokého množství soli nebo cukru také hodně aditiv, přídatných látek, konzervantů, stabilizátorů a barviv. Tyto látky do žádného lidského těla nepatří, a do dětského organismu, který se teprve vyvíjí a roste, už vůbec ne.  

Co do výživy dětí rozhodně nepatří?

V dětském jídelníčku zapomeňte na uzeniny, které obsahují dusitany – dusík se totiž váže na hemoglobin (krevní barvivo) a tím zabírá místo kyslíku, který má za úkol toto barvivo roznášet do celého těla. Dále zapomeňte na sýry, které jsou velmi slané. Nejhorší variantou jsou tzv. tavené sýry, které se dají roztírat, protože obsahují tavící sole, opět látka nevhodná pro děti. Zvolte raději čerstvé sýry, např.  žervé, lučina – samozřejmě nejlepší je, když si lučinu vyrobíte doma sami s minimem soli a s bylinkami.   Do stravy ročních dětí určitě nepatří cukr. Tím myslím nejen sladkosti (jako sušenky, tyčinky, čokolády, bonbony) ale také slazené mléčné produkty, kterých je dnes v supermarketech plný regál. Jak jednou naučíte dítě na nadměrně slazené jídlo, začne vám odmítat jíst pokrm, které nejsou sladké. Tím se dostanete do začarovaného kruhu. Začnete sladit pití, kupovat sladké sušenky a koláče, začne vám odmítat zeleninu a za chvíli už mu nebude chutnat ani ovoce. Pokud mu chcete nabídnout sladkou chuť nejprve zůstávejte u ovoce. Lze ho nabízet syrové, povařené na pyré nebo sušené. Když chcete nabídnout nějaké sladké pečivo, upečte domácí. Cukr nahraďte rozmixovaným banánem, nastrouhaným jablkem, mrkví nebo rozmixovanými namočenými datlemi. Ale i tady platí, čím méně sladké, tím lépe.

Co tvoří základ výživy dětí?

Pestrého jídelníčku nejen pro dítě snadno docílíte tím, že během celého týdne se pokusíte vystřídat co největší množství různých druhů zeleniny, ovoce, obilnin a luštěnin. Tím zajistíte dokonalou výživu svého dítěte.

Obiloviny

Z obilovin  vybírejte z pohanky, jáhel, quinoy, polenty, rýže a ovsa. V běžném jídelníčku dospělého člověka se pestrost hledá jen velmi těžko. Většina pokrmů se skládá z bílé mouky. Lidé běžné jí chleba, rohlíky, těstoviny, pizzu, knedlíky, tortily a buchty. To vše je vyrobeno nejčastěji z bílé pšeničné mouky, která nám nepřináší žádné minerály a vitamíny. Jen prázdnou energii a těžce stravitelný lepek. Snažte se tyto přílohy u dětí minimalizovat. Zkuste raději upéct domácí žitný kváskový chléb, moučník z cizrny či pohanky. Dnes není problém si zakoupit kukuřičné nebo čočkové těstoviny.

Luštěniny

Není nutné mít v jídelníčku denně maso. Můžete bílkoviny nabídnout i ve formě masového vývaru, ve kterém uvaříte např. rýži, nebo můžete do jídla přidat vejce či luštěniny. Nebojte se dětem nabízet luštěniny již od jednoho roku. Je dobré začít lépe stravitelnou  loupanou červenou čočkou. Tuto potravinu zvládnou dobře strávit už děti od 9. měsíce. Od 1 roku můžete přidat cizrnu. Pokud se bojíte, že ji neumíte správně upravit, můžete zakoupit např. konzervovanou cizrnu ve skle, která je připravená k okamžitému použití, je dokonale měkká a nenadýmá. Na luštěninách nic nezkazíte, když je dostatečně dlouho namáčíte a poté je vaříte s majoránkou či saturejkou úplně doměkka. Luštěniny nemusíte podávat samostatně se zeleninou. Skvěle je schováte v mixovaných zeleninových polévkách, bramborových či batátových kaších, ale také v moučnících, kterým tam významně zvýšíte jejich nutriční hodnotu. Pokud chcete najít inspiraci na jednoduché vaření pro své děti, prolistujte mé recepty. Výživa dětí

 Zdraví prospěšné tuky

Tuky tvoří základ pro tvorbu hormonů a ty jsou důležité nejen pro správný vývoj dítěte, ale také pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Zdravé tuky neodmyslitelně patří do jídelníčku a jsou 100% součástí výživy dětí. Které to jsou? Za studena lisované oleje z ořechů, semínek a oliv. Do sladkých dezertů a kaší nezapomínejte na kvalitní kokosový olej. I živočišné tuky jsou zdravé. Pokud pochází z kvalitního chovu, nemusíte se bát sádla a nebo doma vyrobeného přepuštěného másla.  Zapomeňte na smažené hranolky a koblihy.

 Voda

K pití podávejte primárně čistou filtrovanou vodu. V případě, že ji dítě odmítá, není problém ji dochutit kapkou citronu, macerovat lístky máty nebo lesních plodů. Občas můžete také nabídnout bylinkový čaj.

Bylinky

Navíc od jednoho roku můžete začít do jídelníčku přidávat různé druhy bylinek, místo soli dochucovat koření ze sušené zeleniny a bylinek (já ráda používám např. polévkové koření od firmy Grešík nebo Sonnentor – ten má i další druhy, jen pozor v některých je sůl). Také můžete přidávat chia semínka, loupaná konopná semínka. Zařadit můžete také domácí rostlinná mléka. Pozor, těm kupovaným v krabicích se vyhněte. Nejen že to jsou zbytečně vyhozené peníze, ale je tam vždy minimum ořechů a stabilizátory. Když budete k jídelníčku přistupovat tak, že za týden vystřídáte co nejvíce různých druhů z každé skupiny přirozených potravin, zajistíte svému dítěti dokonale vyvážený a pestrý jídelníček a tím jeho výživa bude dostačující pro jeho velmi rychlý růst a vývoj.

Ukázka, jak vařím doma já pro svého 18ti měsíčního syna:

Den1

snídaně – fresh juice – jablko s mrkví + jáhlová kaše s chia semínky semínky, kokosový olej svačina – rozmixovaný banán s avokádem oběd – kukuřičné vrtule s cuketou, lilkem, rajčaty, oreganem, olivový olej svačina – pohankový perník + čerstvé ovoce večeře – červená čočka s mrkví a batáty, ghí

Den2

Snídaně – zelené smoothie – 1/2banánu, špenát, spirulina, kokos.olej, voda + pohanková kaše s quinoou a mandlovým mlékem, kokosový olej, ozdobené lyofilizovaným ovocem svačina – tapiokový pudink s lesním ovocem oběd – brambor s brokolicí, petrželí a maso v biokvalitě, cibule, olivový olej, majoránka svačina – cizrnové sušenky, ovocná přesnídávka večeře – rýže, květák, pórek, lžička sádla, mletý kmín

Den3

Snídaně – fresh juice – řepa, mrkev, jalbko + rýžová kaše s kokosovým mlékem a skořicí, sypaná čerstvými malinami(borůvkami), makadamový olej svačina – jablečné pyré s quinoou, skořicí a kokos.olejem oběd –  řepa, mrkev, cizrna, olivový olej svačina – ovoce a neslazený bílý nebo jiný rostlinný jogurt večeře –  pohanka,žloutek, mrkve, celer, petržel, cibule, majoránka, ghí   Doufám, že jsem vám ukázala, jak jednoduché může být vytvořit kvalitní a pestrou stavu nejen pro naše nejmenší. Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte mě kontaktovat. Ráda vám poradím. Vaše Tereza  


Teprve vás čekají první příkrmy?

Stáhněte si mé pdf zdarma 

5 věcí, které je dobré znát před první lžičkou

příkrmy


Už jste s prvními příkrmy začali, ale cítíte, že to není ono?
Chybí vám ověřené informace, inspirace a jistota?

Naskočte do mého on-line kurzu 
 

První lžičky s úsměvem,

kde se věnuji dopodrobna výživě dětí až do 1 roku.