Tereza Bicanová

Přichází období, kdy se zkracuje den, ochlazuje se a příroda jako celek se připravuje na zimu. Člověk v dnešním moderním světě si neuvědomuje, že je také součástí přírody a už úplně zapomněl na to, jak se během chladných dní stravovat. Jak se stravovali na podzim a v zimě naši předci? Naši předci žili bez supermarketů s možností dovozu exotických plodin z celého světa, zato moc dobře věděli, jak se správně připravit na zimní období. Jednoduše a jim zcela přirozeně dokázali využít vše co na konci léta sklidili. Obilí a luštěniny uskladnili, ovoce a zeleninu, která uskladnit nešla, zavařili, usušili nebo nechali zkvasit, čímž ji zakonzervovali. Kvašená zelenina byla skvělým zdrojem enzymů, bakterií mléčného kvašení podporující jejich imunitní systém a doslova vitamínovou bombou. Byli si vědomi, že uživit hodně hospodářských zvířat přes zimu je náročné, a proto začalo přibývat na talířích pečeného masa a živočišného tuku. Stejně jako živočichové se na zimu obalují tukem, aby jim bylo tepleji, je zcela přirozené, že i my budeme mít tendence v zimě snáz přibývat na váze :-). Obzvláště když se nezahřejeme zevnitř, tedy stravou. Jak na období podzimu a zimy hledí Tradiční čínská medicína? Určitě si s postupujícím podzimem vybavíte autobusy, školy a školky plné unudlaných červených nosů a kašlajících lidí. Ruku na srdce, kdo z vás podzim neprokašle a neprosmrká? Z hlediska Tradiční čínské medicíny jsou na podzim oslabené plíce, které se čistí. TČM tvrdí, že mléčné výrobky náš organismus zahleňují a tyto hleny mají tendenci se uvolňovat právě na podzim. A po létě plném smetanových zmrzlin není divu, že kašel a rýma postihne skoro každého. Proto je dobré s příchodem chladných dní snížit v našem jídelníčku množství mléčných produktů. Plíce nejvíce podpoříme křenem, česnekem a cibulí. V zimě pak přichází období ledvin. Ledviny jsou orgánem, který do našeho těla rozhání pocit energie a tepla. Kdo má oslabené ledviny, je promrzlý, nemůže se zahřát a ke konci zimy pociťuje silnou únavu. Je nutné dbát o to, aby nám v zimě netáhlo na záda. Ledviny mají pak tendenci se obalovat tukem, aby byly chráněné. Nejlépe jejich správnou funkci podpoříme konzumací různých druhů fazolí. Fazole adzuki jsou to nejlepší, co pro své ledviny můžete udělat. Lze popíjet i scezený vývar po jejich uvaření, který je pro ledviny doslova lékem. Současně je posílí také masové a kostní vývary, kterými bychom právě v zimě neměli šetřit. Co konkrétně jíst na podzim a v zimě, abychom byli zdraví a plní energie? Zůstaňme součástí přírody a snažme se co nejvíce přiblížit kuchyni našich předků. Doporučuji volit potraviny s ohřívající tendencí. Mezi ně patří jáhly, pohanka, kulatá rýže. Ze zeleniny a ovoce jsou to jednoznačně domácí snadno uskladnitelné potraviny jako dýně, mrkev, petržel, celer, řepa, zelí, pórek, kapusta, cibule, česnek, jablka, hrušky. Přidávejte také zahřívající koření – skořici, pepř, zázvor, hřebíček. Častěji zařazujte luštěniny, maso, vývary. Skvělým zdrojem tuku a vitamínů jsou i ořechy a semínka, na která nezapomínejte ani v zimě. Z hlediska kuchyňských úprav snižujte množství syrové zeleniny. Čím větší zima, tím více přidávejte tuku, prodlužujte dobu přípravy jídel a zvyšujte teplotu. Tzn. preferujte pečení, vaření v tlakovém hrnci, smažení a občasné fritování. Současně fermentujte zeleninu – kvašené zelí je pro náš kraj tradičním pokrmem a v zimě by mělo být součástí každodenního jídelníčku. Krásný podzim všem, vaše Tereza

Další moje články o výživě najdete na mém blogu