Tereza Bicanová

Kdo maže, ten jede, aneb jak je to s opalovacími krémy

Sotva se udělá trochu teplo, odsvlečeme děti z bund a mikin a místo nich řada maminek vytáhneme své super zbraně „opalovací krémy“. Já jsem při používání opalovacích krémů obezřetná. Pečlivě je vybírám a používám jen výjimečně. Proč? Už jste se zkoušeli zamyslet nad tím, zda je používání opalovacích krémů opravdu nutné? Zjišťovali jste si informace, zda nás skutečně ochrání před rakovinou kůže? Víte, jaké látky krémy obsahují?

Jak funguje naše kůže?

Kůže se řadí mezi největší orgán lidského těla. Tak jako umí odstraňovat toxiny z našeho těla, stejně tak umí i cokoliv z našeho okolí vstřebávat dovnitř. Lidé, kteří jsou pravidelně vystavení slunci, mají více pigmentu v pokožce a tím jsou i více chráněni proti slunečnímu záření. Pokud pokožka není zvyklá být vystavena slunci, a pak ji nárazově odhalíme, snadno dojde k jejímu poškození.

Z toho vyplývá, že bychom měli naši kůži vystavovat již prvním jarním paprskům pomalu a postupně.

Co je to sluneční záření?

Slunce vysílá tzv. ultrafialové záření, které zachycuje z větší části atmosféra. Čím máme světlejší kůži (méně pigmentu) tím jsme citlivější – to platí u lidí se světlou pokožkou a malých dětí. UV záření poškozuje DNA – naše kůže se spálí, stárne rychleji, loupe se, objevují se na ní pigmentové skvrny, vrásky a může zde vzniknout rakovina.

Máme dva typy záření, které pronikají do kůže. UVA paprsky, které pronikají hlouběji do kůže a poškozují kožní buňky. UVB  paprsky, které zůstávají více na povrchu kůže. Největší působení těchto paprsků je např. na horách.

Jak nás chrání opalovací krém?

Opalovací krémy bychom měli vybírat velice pečlivě. Většinu takových krémů nanášíme na celé tělo a to několikrát denně. Naše kůže vstřebává vše, co na ni naneseme. Studie prokázaly, že mnoho chemických látek z krémů pak najdeme v naší krvi, mateřském mléku i v moči.  

Opalovací krémy obsahují látky, které blokují vstup UV záření do naší kůže. Producenti používají tzv. filtry. Tyto filtry jsou dvojího typu –  organické a anorganické.

Organické vstupují do pokožky a zde pohlcují záření, které se přeměňuje na teplo. Teplo způsobí, že molekuly organického filtru se začnou měnit, vstupovat do krve a poškozovat naše zdraví. Konkrétně Oxybenzon dle jedné studie může ovlivňovat hladiny hormonů v těle a to zejména u dětí, způsobuje rychlejší nástup puberty u dívek a neplodnost u chlapců. Oxybenzon však není jediný. Takových filtrů existuje celá řada.

Z výzkumů vyplývá, že organické filtry jsou nestabilní při zahřátí sluncem, dochází k jejich přeměně v kůži a tím zvyšují riziko rakoviny kůže.

Některé krémy obsahují anorganické filtry, ty zůstávají více na povrchu kůže, nevstřebávají se tolik do hloubky.  Ale záruku, že se do vašeho těla tyto látky nedostanou nemáme. Většina z nich je tvořena z nanočástic oxidu zinečnatého a oxidu titaničitého. U prvního z nich bylo prokázáno, že poškozuje lidskou DNA,  přesto je tato látka stále v EU povolena. A obecně nanočástice jsou tak malé, že jejich průchod do našeho těla je velmi snadný.

Další látka, která se bohužel v opalovacích krémech, ale i další kosmetice často vyskytuje, je hliník. Jedná se o těžký kov, který naše tělo umí jen těžce odbourat. Zůstává v našem těle a hromadí se. Ale to už by bylo na samostatnou kapitolu.

Jak to vidím já jako výživář?

V první řadě je nejlepší se chránit stravou – ano, je to možná neuvěřitelné, ale i to je způsob, jak ochránit naše buňky před důsledky slunečního záření. V druhé řadě je dobré si na slunce zvykat postupně od prvních jarních paprsků. Slunci se vystavujeme jen na dobu, kterou zvládne naše kůže, vyhýbáme se přímému polednímu slunci (od 11 do 14 hodin). Před sluncem se můžeme chránit oděvem a pobytem ve stínu. Pokud používám opalovací krémy, tak jen výjimečně (např. na dovolené u moře) a vybírám takové, které obsahují anorganické filtry bez nanočástic.

Jak nám pomůže strava?

Když se podíváme např. na středomořské národy a jejich stravu, tak zcela intuitivně zde konzumují potraviny s protektivními účinky na kůži

  • Mořské ryby – zdroj omega 3 mastných kyselin, u kterých bylo zjištěno, že chrání buňky před stárnutím
  • Rajčata, rajčatové pyré, protlaky, melouny – zdroj lykopenu
  • Olivový olej a další zastudena lisované oleje – obsahují vit. E
  • Červené víno, barevná zelenina a ovoce, listová zelenina – obsahuje antioxidanty zabraňující poškození buněk
  • Mořské řasy,
  • zelený čaj, který kromě antioxidačních účinků přináší o ochlazení organismu

Krásné léto plné slunečních paprsků vám přeje,

Terina

 

Zdroje:

Mgr. Eva Hájková, MPH, MBA a Mgr. Ing. Magdaléna Navrátilová: Jak se efektivně chránit před sluníčkem

Prof. RNDr. Anna Strunecká, Drsc.: Babské rady profesorky Strunecké, ALMI 2014

Jídlo jako jed, jídlo jako lék, kolektiv autorů, Readers digest, 1996

Jarmila Mandžková: Co jíst, když…, Euromedia Group k.s. 2003