Tereza Bicanová

Jak na zdravý narozeninový dort a sladkosti

Měsíc říjen byl u nás plný dětských oslav. Měli jsme hned dvoje narozeniny. Nejstarší dcera 10. a nejmladší syn oslavil svůj 1. rok. Ke každým narozeninám patří neodmyslitelně dort. Pokud přemýšlíte, jak připravit zdravý narozeninový dort, nechte se inspirovat. Není to vůbec nic složitého. A hlavně, mlsat se dá i zdravě.

Čemu se při přípravě zdravého narozeninového dortu určitě vyhnout?

Bezlepkový patrový dortNemám ráda potažené dorty fondány plnými cukru a už vůbec ne ty obarvené chemickými barvivy. Většina kupovaných dortů je plná nekvalitního tuku (typu Hera či rafinovaného oleje), který našemu tělu rozhodně neprospívá, i když to tvrdí v reklamě. Další složkou bez které si dort neumíme představit je cukr, hóóódně cukru. Ve většině domácností se nachází bílý rafinovaný cukr nebo cukr třtinový. Krom toho, že ten třtinový není bělený chemicky,  tudíž má  o něco více minerálních látek a je dražší, se od sebe zásadně neliší. Jedná se o rychlý cukr, který má vysoký glykemický index, rychle se dostává do krve a pěkně rozpumpuje naši slinivku k produkci inzulínu. Takovéto silné výkyvy hladin cukru v krvi, kterých nejen běžně se stravující děti, ale i dospělí, mají během dne hned několik, vedou k obezitě, cukrovce 2.typu, ohrožují náš imunitní systém, neboť cukrem se živí patogenní bakterie v našich střevech, s tím souvisí také únava, výkyvy nálad až deprese.

Čím nahradit běžný cukr, aby vznikl sladký a přitom zdravý narozeninový dort?

Do zdravého narozeninového dortu stačí přidat kvalitní vysokoprocentní čokoláda, avokádo, sušené a čerstvé ovoce. Nejoblíbenější a nejsnazší jsou banány, dále pak jablka. Ze zeleniny dort osladí také mrkev, která pečením zesládne. Ze sušeného ovoce nejčastěji využívám datle a rozinky.

Recept na zdravý narozeninový dort

Pro mou desetiletou dceru jsem připravila velký patrový dort (viz. obrázek nahoře).Celý postup najdete v receptu Bezlepkový patrový dort zde. zdravý dort k 1. narozeninám U ročních dětí doporučuji se vyvarovat mléčným produktům i čokoládě, pokud tedy nejsou zvyklé je běžně konzumovat. Protože náš syn má zatím pouze 2 zuby,  nemůže zatím moc kousat a na pečivo ani pečené buchty není zvyklý. Proto jsem sáhla po měkkém nepečeném dortu. Ale pozor, ani ty nepečené piškotové dorty nepřináší nic zdravého. Piškoty se skládají jen z bílé pšeničné mouky ( tedy vysokého zdroje lepku, který ve větším množství dětských nezralým střevům neprospívá) a hóóódně cukru (a jsme tam, kde jsme před chvílí už byli). Přesný postup na zdravý narozeninový dort k 1. narozeninám najdete v mých receptech pod názvem Dortík k 1. narozeninám zde.

Jak na zdravé sladkosti pro děti?

Pokud plánujete oslavu jako dětskou párty a chcete kromě zdravého narozeninového dortu ještě nabídnout malým gratulantům nějaké zdravé sladkosti doporučuji sušené ovoce, nesolené a nepražené oříšky a semínka. raw kuličky Muffiny Můžete upéct muffinky, kde část mouky je nahrazena zeleninou, např. červenou řepou, mrkví nebo luštěninová těsta z rozmixované cizrny či fazolí. Dále jako velmi zdravé sladkosti lze připravit raw kuličky z datlí a ořechů obalené v kokosu či kakau, které jsou tak jednoduché, že je zvládne připravit oslavenec společně s vámi. V neposlední řadě je u nás nejoblíbenější nakrájené nejrůznější čerstvé ovoce zapíchané do polystyrenového kuželu, říkáme tomu ovocná pyramida. Ovoce lze pokapat čokoládou a zdravá dobrota je na světě. Pokud byste chtěli opravdu něco originálního a sladkého, doporučuji rozehřát vysokoprocentní čokoládu na připravit ovoce na čokoládové fondue, které děti zkrátka milují. Všem přeji krásné oslavy plné rozzářených dětských očí. Vaše Tereza

Další články o výživě si můžete přečíst na mém blogu