Tereza Bicanová

 

IMUNITA je věc, kterou je nutné doslova opečovávat a hýčkat si ji celý život.

Imunita je schopnost našeho těla odolávat škodlivým virům a bakteriím z vnějšího i vnitřního prostředí.

Až 80% fungování našeho imunitního systému je ovlivněno složením bakteriím v našem střevě. Mluvíme o tzv. mikrobiomu, který je pro každého člověka jedinečný stejně tak jako například otisk prstu. V našich střevech se nachází triliony bakterií. 5% jich je pro nás prospěšných, 5% je škodlivých a zbylých 90% se přidává vždy na tu stranu, která zrovna v tu chvíli “vyhrává”.  Proto je pro nás důležité podporovat růst prospěšných bakterií, protože pak máme zaručeno, že se ostatní bakterie přidají na naši stranu.

Bakterie se nenachází pouze ve střevech, ale najdeme je také v ústech, ve sliznicích oka, nosu, v pochvě a také na kůži.

Pokud máme kvalitní mikrobiom, tím myslím, že prospěšných bakterií máme dostatek a současně i diverzita bakterií – tedy různých druhů kmenů je bohatá, funguje náš imunitní systém funguje dokonale.

Co ovlivňuje diverzitu našeho mikrobiomu a tím fungování našeho imunitního systému?

Úplně první věc, která ovlivní osídlení našich střev bakteriemi, je způsob našeho porodu.  Dítě získává první mikroorganismy do svého trávicího traktu při průchodu porodními cestami. V případě císařského řezu je v některých zemích možné požádat o vaginální stěr. Poté je tyčinka s bakteriemi z poševního vchodu otřena o ústa novorozence a je tím částečně nahrazeno toto první osídlení střev novorozence. Dále dítě získává kožní mikrobiom své matky při prvním položení na její hrudník .  A v neposlední řadě vývoj jeho imunity významně ovlivňuje kojení a jeho délka. Ve všech výše uvedených případech je kvalita předaných bakterií samozřejmě závislá na kvalitě mikrobiomu matky. Často se ukazuje, že pokud matka trpí na ekzémy nebo střevní potíže, bude se s nimi potýkat z velkou pravděpodobností i její dítě.

Dále se během svého života setkáváme s bakteriemi, viry a parazity, což je pro nás zcela nevyhnutelné, zároveň to však samotný imunitní systém posiluje. Co negativně ovlivňuje naši mikroflóru jsou toxické látkami a léky. Např. užívání antibiotik narušuje náš mikrobiom tak silně, že je schopna se plně zotavit po požití maximálně dvou dávek antibiotik za celý náš život. V případě, že užíváte antibiotika častěji, diverzita našeho mikrobiomu se výrazně snižuje.

Další věc, která silně ovlivňuje množství prospěšných bakterií v našich střevech je  strava.  Čím méně kvalitní stravu s velkým přísunem cukru a prázdných kalorií společně s nedostatkem vlákniny konzumujeme,  tím více podporujeme množení tzv. patogenních bakterií v našich střevech.

Jak posílit náš střevní mikrobiom a tím i naši imunitu?

imunita

Zaprvé konzumací kvalitní a pestré stravy.

Kvalitní strava je tak, která není průmyslově upravovaná. Nejdůležitější je zelenina, ovoce, ořechy, celá zrna (např: jáhly, pohanka, bulgur, rýže), luštěniny (čočka, hrách, fazole) kvalitní tuky (olivový olej, kokosový olej, máslo, sádlo, přepuštěné máslo – ghí), maso, vejce.

Pokud hledáte inspiraci na zdravá jídla, podívejte do mé složky receptů.

Za druhé pravidelnou konzumací fermentovaných potravin.

Fermentované neboli kvašené potraviny obsahují přirozené bakterie mléčného a octového kvašení. Tyto bakterie výborně podporují naši střevní mikroflóru, např. mléčné či vodní kefíry, kysaná zelenina tzv. pickles, kimchi, řepný kvas, kombucha. Takové potraviny by měly být na našem jídelníčku denně vždy malých dávkách.

Za třetí zařaďte tzv. zelené potraviny

Zelené potraviny jsou velmi výjimečné díky obsahu zeleného barviva – tzv. chlorofylu a měli by být pravidelnou součástí našeho jídelníčku. V souvislosti s výživou mluvíme o chlorofylu jako o tzv. tekutém slunečním světle. Potraviny jsou díky tomuto barvivu totiž schopné přetvořit sluneční světlo na stavební látky, kterou my můžeme zkonzumovat. Každý zná lidové rčení “Kam nemůže slunce, tam musí lékař.” A to platí i u zelených potravin. Kdo jich konzumuje dostatečné množství, nedá ve svém těle prostor patogenním bakteriím a virům k rozvoji  některé z nemocí. Mezi zelené potraviny řadíme řasy, např. Chlorela, Spirulina, ale také mladé výhonky zeleného ječmene. Nejdostupnější pro všechny a zcela zdarma jsou divoké byliny. Ty jsou doslova nabité nejen vitamíny, minerálními látkami, ale také chlorofylem, který bych díky jeho účinkům na zdraví nazvala životabudičem. Na jaře je vhodné sbírat např. mladé výhonky kopřiv, první lístky pampelišek a medvědího česneku.

Za čtvrté můžete užívat nejrůznější  doplňky stravy.

U doplňků je stravy je nutné si uvědomit, že by měly vždy stát až za zdravou stravou a zdravým životním stylem. Bez předešlých dvou bodů bude jejich fungování jen velmi omezené.  Při podpoře imunity skvěle slouží tzv. medicinální houby (reishi, cordyceps, chaga, shiitake, hlíva ústřičná)a betaglukany (pivovarské kvasnice). Vitamín D významně podporuje naši imunitu, protože se jedná o hormon zapojující se do mnoha funkcí těla. Z našich domácích zdrojů lze využít šípek, rakytník s velkým obsahem vitamínu C.

V poslední řadě lze zakoupit probiotika. Ale pozor, které kupujete. Většina je dle mého názoru nekvalitních a doslova vyhazujete peníze oknem. Kdo si toho všimne bude vaše peněženka a ne imunita 🙂

Jak poznat kvalitní probiotika?

1 miliarda bakterií je málo – v těle máme zhruba trilion bakterií, proto jedna miliarda se úplně ztratí a pro naše tělo nemá zásadní význam – kupujte kapsle s minimálně 40 miliardami bakterií.

Čím více druhů bakterií tzv. kmenů kapsle obsahuje tím hůř pro vás. Ve skutečnosti to znamená, že od každého druhu je jich velmi málo na to, aby začaly budovat kolonie. Kupujte produkty, kde je max. 5 kmenů.

Z toho důvodu je dobré přípravky střídat, každý má totiž trochu jiné složení těchto kmenů bakterií.

Kupujte probiotika, která již v kapsli obsahují současně prebiotika, tedy vlákninu, kterou se dané bakterie živí. Jinak si tyto prebiotika musíte ještě dokoupit.

A nakonec nikdy neužívejte probiotika ráno. Jde o podfuk na spotřebitele, aby kapsle rychleji spotřebovali a koupili si nové. Probiotika užívejte vždy před spaním. 3-4 hodiny po večeři, aby rychle projeli žaludkem do tenkého střeva a tam už nerušeně 8 hodin začaly zakládat kolonie.

Jak už jsem zmínila bakterie samotné nestačí. Potřebujeme je dobře krmit, aby mohli dělat svou práci, rozmnožovat se a tím nás chránit. Co ke svému životu potřebují? Čím je krmit? Vlákninou. Máme 4 druhy vlákniny a potřebujeme všechny. Měli bychom konzumovat 30g vlákniny, 10% lidí je schopno sníst 15g denně, zbytek má vlákniny ve svém jídelníčku nedostatek. Vlákninu naleznete v ovoci, zelenině, celý zrnech, luštěninách i ořeších. A jsme opět u zdravé a pestré stravy:-).

A co ještě ocení vaše imunita?

Závěrem je nutné si uvědomit, že byť je strava důležitá, nelze opominout, důležitost zdravého životního stylu , který v případě podpory imunitního systému hraje také významnou roli. Jde o často opomíjený kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, přiměřený pohyb, otužování a minimalizaci stresu, který se dá vyvážit častým odpočinkem, pobytem v přírodě a meditací.

Přemýšlejte o tom, co jíte, pijete, jak žijete a váš mikrobiom a imunita vás dokonale ochrání.

S přáním pevného zdraví.

Vaše Tereza

Další články o výživě si můžete přečíst na mém blogu