Tereza Bicanová


5 snadných kroků pro zdravý jídelníček

 

Uvědomujete si, že je třeba změnit vaši stravu?

Necítí se ve svém těle dobře?

Padají vám vlasy, lámou se nehty?

Máte problémy se zažíváním, ekzémem, spánkem?

Lékař vám oznámil, že máte vysoký krevní tlak nebo cholesterol?

Trápí vás nadváha a slibované diety nefungují?

Jste často unavení?

Uvědomujete si, že nejíte zrovna nejlépe?

Chcete udělat změnu a nevíte jak na to?

Přináším vám 5 snadných kroků pro zdravý jídelníček. Tyto kroky jsou jednoduché, rychlé, ale přitom zcela zásadní. Tato cesta vám pomůže změnit vaše dosavadní stravování zase o kousek dál tím zdravějším směrem.

Tyto základní kroky pro zdravý jídelníček zvládne každý sám.  Pojďte do toho!

1. krok 

 Zpestřete si svůj jídelníček

jídlo

Než začnete něco ze svého dosavadního jídelníčku radikálně “vyhazovat”, je lepší tam nejprve přidat to, co tam do teď chybělo.

Mnoho diet je založeno na vyřazení některých druhů potravin, aniž by došlo k adekvátní náhradě. V jídelníčku zůstane tzv. prázdný prostor, který je třeba něčím vyplnit. V opačném případě je dieta často nevyvážená, nezdravá a často také trvale neudržitelná. Proto doporučuji, než něco vyřadíte, promyslete, co vám naopak ve stravě doteď chybělo nebo jste to konzumovali jen velmi omezeně a mohli byste to nyní na svůj jídelníček přidat nebo zvýšit množství.

Může to být nejrůznější druhy zeleniny, ovoce, ale také oříšky, semínka a luštěniny.

 💡  Výzva pro vás:  Zapisujte si po dobu 1 týden, co jste po celou dobu konzumovali. Poté reálně uvidíte, čeho máte v jídelníčku nadbytek, čeho nedostatek nebo co tam dokonce úplně chybí.

2. krok 

 Prozkoumejte svůj pitný režim

voda

Nejjednodušším způsobem, jak ozdravit svůj pitný režim je nahradit své dosavadní nápoje, které popíjíme během dne čistou vodou. Nebude vás to stát žádný čas navíc a ještě ušetříte za nákup ochucených vod, limonád, džusů atd. Voda tvoří 80% našeho těla. Naše buňky se správnému fungování opravdu nepotřebují nic jiného. Pokud cítíte, že to bude pro vás problém, rozdělte si tento úkol na menší krůčky. Začněte si své limonády nejprve ředit a postupně koncentraci ubírejte až se dostanete k čisté vodě. Pokud vám čistá voda nechutná, zkuste ji přefiltrovat.

Můj tip: Pokud nechcete investovat do filtru, doporučuji si nalít vodu do džbánku a nechat minimálně 30 minut odstát – vyprchá z ní chlór a pak lze dochutit citrónem.

 💡  Výzva pro vás: Zkuste si po dobu 2 dní monitorovat, kolik čisté vody vypijete za den?

3. krok 

 Zkontrolujte si své domácí zásoby

junkfood

Prohlédněte si doma v klidu a pečlivě, co všechno se skrývá ve vašich zásobách.

Pokud máte rádi své tělo a nechcete, aby sloužilo jako popelnice, do které se může naházet opravdu vše, co vyprodukuje potravinářský průmysl, doporučuji takové výrobky vyhodit do koše, protože tam neodmyslitelně patří. Naše tělo potřebuje živiny a to hlavně minerály, vitamíny a enzymy. Ty bychom ale ve průmyslově zpracovaných výrobcích hledali jen těžko. V opačném případě bude totiž naše tělo fungovat jako automobil, do kterého lijete levný olej a které se vám časem zadře. Možná půjde opravit, ale možná také ne. Další podobné produkty již domů nenakupujte, když ve spíži či ledničce nebudou, nebudete mít možnost je sníst :-).

Tip: Nenechte se zmást krásnými titulky na předním obalu výrobku. Je to jen reklama, která má za cíl oklamat zákazníka, aby si výrobek zakoupil. Co výrobek opravdu nabízí najdete jen ve složení na obalu vzadu.

 💡  Výzva pro vás:  Zlikvidujte vše, co má na obalu příliš dlouhé složení s nesrozumitelnými názvy a čísly. Když tohle dokážete, prokáže svému tělu velkou službu. Ušetříte mu spoustu práce s likvidováním odpadu, které v těle vzniká při konzumaci takovýchto výrobků.

4. krok 

 Přidejte na svůj jídelníček zeleninu

Postupně navyšujte množství zeleniny na svém talíři.

Zaměřte se na to, abyste v každém slaném jídle měli zeleninu. A tím nemyslím plátek rajčete a jeden list ledového salátu. Postupně by se objem zeleniny na talíři měl rovnat polovině celé porce. Zeleninu lze konzumovat syrovou, kvašenou, vařenou v páře, restovanou, pečenou. Zeleninu můžete přidat do salátů, omáček, rizot, bramborové/ hrachové kaše či jiného pyré. Vybírejte zeleninu podle barvy, aby talíř pěkně zářil nejen pro oko, ale také z důvodu rozličného obsahu minerálních látek a enzymů.

 💡  Výzva pro vás: Pokuste se během jednoho týdne dostat na talíř všechny druhy zeleniny, kterou lze v současné době zakoupit. Uvidíte, jak může být jídelníček pestrý.

5. krok 

Nechtějte mít hned vše dokonalé

Někdy platí přísloví, lepší vrabec v hrsti než holub na střeše. Proto vám doporučuji, abyste šli opravdu svým tempem, nespěchejte. Nenechte se zahltit velkým množstvím informací, změn a úkolů, které je třeba udělat. Není nutné mít všechno hned, ani to není žádoucí. Čím pomalejší změna, tím lépe pro vaše tělo, které si na nové věci bude zvykat a tím lépe pro vás, protože tyto malé změny bývají udržitelné a trvalé.

Tip: Oznamte ve svém okolí, že se chystáte udělat zásadní krok ve svém stravování. Uvidíte, že vás podpoří.

 💡  Výzva pro vás: Za každý malý pokrok na vaší cestě ke zdravějšímu jídelníčku se odměňte.

Mějte se rádi, hýčkejte si své tělo, pečujte o něj s láskou – jiné už mít nebudete.

Přeji vám hodně úspěchů na vaší nové cestě 🙂 

Tereza

PS: Pokud byste na své cestě za zdravím chtěli mít průvodce, který vám ukáže správný směr, objednejte si individuální konzultaci.


Přečtěte si další články o výživě na mém blogu